۹۸ درصد از استان های کشور تحت پوشش خانه سادات قرار دارند  - کانون سردفتران و دفتریاران استان البرز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
۹۸ درصد از استان های کشور تحت پوشش خانه سادات قرار دارند 

به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران استان البرز ، سیدرضا بابک در حاشیه نخستین نشست مجمع جهانی سادات در استان البرز با اشاره به تاریخچه تشکیل مجمع در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجمع جهانی سادات از سال ۹۵ کاملا مردم محور، فعالیت خود را شروع کرد و در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، فعالیت این مجمع به صورت رسمی آغاز شد.

بابک با اشاره به اهداف مجمع جهانی سادات، ادامه داد: تکریم سادات در حوزه داخلی و بین المللی دارای اهمیت است. همچنین رسیدگی به معیشت، اعم از امور رفاهی، مَسکن، اشتغال و در نهایت کاهش آسیب های اجتماعی جزو اهداف مجمع است.

وی با عنوان اینکه بالغ بر ۹۸درصد از استان های کشور، تحت پوشش خانه های سادات قرار دارند، گفت: سرپرستان خانه های سادات برای شروع فعالیت با اعلام دفاتر مرکزیت استانها، جهت شورای استانی، نسبت به جذب و معرفی افراد توانمند اقدام خواهند کرد.

این مسئول با اشاره به فعالیت کارگروههای هدفمند در این مجمع تصریح کرد: کارگروههای صلح و سازش با اولویت کاهش آسیب های اجتماعی و با توجه به تفاهم نامه ای که با قوه قضاییه منعقد شده از مجوز قانونی برخوردار است.

بابک به لزوم کاهش پرونده های دادگستری و محاکم قضایی با حذف پرونده های خانواده سادات، اشاره کرد و گفت: در تمام خانه های سادات سراسر کشور، واحدهای صلح و سازش و داوری تاسیس می شود که با فعالیت این کارگروه از تعداد پرونده های مراجع قضایی کاسته خواهد شد.

وی گفت: اولویت‌ انتخاب هیئت های داوری، قضات و وکلای هر استان است که می توانند از حقوقدانان سرشناس باشند. این افراد از طرف سرپرست خانه های سادات انتخاب و معرفی خواهند شد.

معاون بین الملل و امور استانهای مجمع جهانی سادات، اظهار داشت: کارگروه اقتصادی ازنظر درآمدزایی و اشتغال از اهمیت خاص برخوردار است چراکه هرچقدر این کارگروه توانمند و قوی تشکیل شود به درآمدزایی و اشتغال مجمع کمک خواهد کرد.

وی با عنوان اینکه مجمع مردم محور سادات به هیچ گروه و جناح خاصی وابسته نیست و بودجه و اعتباری ندارد، افزود: در کارگروه اقتصادی، افراد توانمند و کاربلد معرفی و وارد مجمع شده اند که با اهداف و برنامه ریزی های صورت گرفته، باید به آورده های مالی دست پیدا کنیم.

این مسئول به کارگروه جهاد سازندگی در حوزه های خدمات رسانی اشاره کرد و گفت: برای انواع خدمات از قبیل پزشکی، پیراپزشکی، معیشت و … از بین خیرین، کادر درمان و علاقه مندِ خدمت به سادات و سایر مردم استفاده می شود چراکه خدمات این مجمع تنها مربوط به سادات نیست بلکه برای تمام افراد لحاظ می شود.

بابک از کارگروه تبلیغات نیز نام برد و ادامه داد: تلاش داریم این کارگروهها به معاونت تبدیل شوند و با توجه به چارت مجمع سعی می شود استانها با همان ترتیب و قاعده کار کنند.

وی از کارگروه بانوان نیز یاد کرد و افزود: تصمیم به تشکیل این کارگروه با حضور بانوان فرهیخته و توانمند گرفته شده ولی هنوز اجرایی و نهایی نشده است.

عضو هیئت رئیسه مجمع جهانی سادات گفت: در سایر کشورها نیز فعالیتِ این مجمع، شروع شده و در چند کشور، خانه های سادات با حضور تجار و افراد توانمند ایرانی فعال هستند.

وی گفت: فعالیت بین المللی مجمع، بدون سیاسی کاری و با استفاده از تجار و فعالان اقتصادی خارج از کشور، خانه های سادات احداث می شود. این مسئول افزود: خانه سادات در اکراین فعال بود که به دلیل جنگ، تعطیل شد. همچنین در کشورهای افغانستان، عراق، کویت، عمان، امارات متحده عربی فعالیت هایی شروع شده و مقرر است تا نیمه سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۰درصد از کشورهای جهان، تحت پوشش خانه سادات باشند. افزایش این تعداد به شناسایی سادات هر کشور بستگی دارد چراکه یکی از مهمترین اولویت انتخاب سرپرستان مجمع، سادات بودن آنهاست ولی اعضای دیگر مهم نیست که حتما سادات باشند.

وی گفت: با هدف حمایت معنوی و اجتماعی، تفاهم نامه ای بین مجمع جهانی سادات و ستاد بین المللی احیای فرهنگ خمس، منعقد شده که روسای ستاد، عضو شورای سیاست گذاری مجمع سادات نیز هستند.

بابک با اشاره به برنامه های کوتاه مدت مجمع گفت: پس از انتخاب سرپرستان خانه سادات با توجه به تفاهم و توافق صورت گرفته، تعاونی های فراگیر و چند منظوره تشکیل می شود که تعاونی دانش بنیان نیز با بهره مندی از اعضای نخبه خانه های سادات فعال می شود. لذا آمار اولیه اعضا که ارائه و ثبت شود، تعاونی های مورد نظر در وزارت تعاون به ثبت خواهد رسید و با بودجه دریافت شده و اولویت بندی مناطق محروم و نیازمند ضمن ایجاد اشتغال و خدمات رسانی، سعی می شود با آموزش و  مهارت افزایی، به درآمدزایی برسیم.

معاون بین الملل و امور استانهای مجمع جهانی سادات به مکاتبه و مقدمات پروژه ساخت و ساز با وزیر مسکن اشاره کرد و افزود: مقرر شده در هر استان، اجرای ساخت و ساز بیش از ۵ هزار واحد مسکونی به خانه های سادات واگذار شود که به عنوان مجری پروژه به اقتصاد و اشتغال کمک کند و سود آن وارد اقتصاد خانه های سادات خواهد شد.

وی در ارتباط با مقدمات شناسایی سادات کشور گفت: بیش از ۳۷هزار دهیار با مجمع ارتباط دارند و عشایر کل کشور نیز در حال سازماندهی و گرفتن آمار هستند.

عضو هیئت رئیسه مجمع جهانی سادات ادامه داد: همچنین مکاتباتی با وزارت کشور خواهیم داشت و درخواست می شود که ثبت احوال آمار کلی سادات اعم از سادات پدری و مادری را اعلام کند. پیش بینی می شود آمار کل، بالغ بر ۲۰ میلیون سادات باشد.

به اشتراک بگذارید...

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false